lördag 17 november 2012

Vad är en pre-workout?


I dagens artikel tänkte jag att du som läsare ska få en lite större inblick i vad en s.k pre-workout är.

http://www.cheapdiscountsupplements.com/product_images/uploaded_images/CDSCOMPAREKIT1.gif
"X är det revolutionerande kosttillskottet som låter dig bryta barriärer, krossa platåer och träna långt bortom dina gränser. Ingen vikt är för tung, ingen uppförsbacke för brant och inget mål känns ouppnåeligt! Kraften från marknadens hetaste PWO är omisskännlig!"

Hur pålitligt låter inte denna reklamen och hur häftigt vore det inte att verkligen få visa polarna att man är ett riktigt monster på gymmet?!

Och allt detta har jag min underbara pre-workout att tacka!

Men är detta verkligen hela sanningen och finns det verkligen den perfekta pre-workouten som får mig att spränga alla gränser eller lyfta tynge än någonsin?

Som sagt i dagens artikel ska jag gå in mer på just detta med pre-workout produkter och den verkliga sanningen.

Vad är en pre-workout produkt?

Jo precis som det låter det är något du intar antagligen i kaspelform eller i vätska strax innan ditt träningspass(ca 30-50 minuter innan passet) för att få en bättre prestationsförmåga, piggna till och orka lyfta tyngre. Vanligtvis innehåller en pre-workout diverse aminosyror b.l.a arginin som är en aminosyra som bildar kväveoxid som i sin tur leder till vidgade blodkärln. Detta i sin tur KAN leda till en förbättrad blodcirkulation och du KAN få den där"pumpen".


Utöver detta innehåller många gånger en pre-workout även koffein, bcaa, alanin och i en del fall även något som heter DMAA eller geranium som kan vara livsfarligt i för stora mängder.

Hur skiljer man på en bra och dålig pre-workout?

Alla som säljer en pre-workout har en sak gemensamt och det är att tjäna pengar på dig som konsument. Många gånger är burkarna svarta med cool text och en massa påståenden om att du kommer få den där underbart vältränade kroppen du alltid har drömt om.

Visst vore detta underbart? En röd saftblandning som kommer spränga alla gränser?! Sanningen är att syftet med en pre-workout är att du ska bli vaken och klar innan ett träningspass och att du ska orka lyfta tyngre för att i sin tur ge dig den där extra muskelmassan du alltid velat ha.

http://ts3.mm.bing.net/th?id=I.4973474114110998&pid=15.1&W=160&H=106
Men går det lyfta tyngre vikter eller springa snabbare än förra passet utan en pre-workout?

Ja, självklart går det. En pre-workout är inget magiskt och det kommer inte ge dig den där perfekta kroppen utan att du verkligen har inställningen och verkligen tränar hårt. Vad som är en positivt med en pre-workout är att du har aminosyror d.v.s förspjälkade proteiner, en hög andel koffein som gör dig pigg och kreatin som KAN göra att du ökar några hg´s kroppsvikt, dock är det många gånger vätska.

Men behöver man köpa en pre-workout för att få de bästa resultaten på gymmet då?

Svaret är absolut nej!

Du kan blanda din egna pre-workout och komma undan betydligt billigare än om du köper den där coola svarta burken med de där grymma texterna för 499:- eller vad det nu kan kosta.

Gör såhär:

För att vakna till och bli mer alert ta och drick 1-2 koppar starkt kaffe ca 30-40 minuter innan ditt träningspass så får du i dig ca 120-260 mg koffein beroende på antal och styrka på kaffet.
http://ts4.mm.bing.net/th?id=I.4923158572565763&pid=15.1&W=160&H=106

http://socorsa.files.wordpress.com/2011/07/vatten2.jpgFör att sedan få i dig aminosyror som har en betydande roll för din muskeltillväxt kan du köpa en aminosyraprodukt e.x BCAA som jag själv förespråkar. Det är smidigt och smakar många gånger gott. Det går även bra att ta en vanlig vassledrink 15-20 minuter innan träningspasset.

Vill du sedan maximera upptaget utav aminosyrorna kan du äta 10-15 bitar godis eller något annat som innehåller en hög del snabba kolhydrater 15-20 minuter innan passets början.

Och sist men inte minst för att få den där "pumpen" man brukar tala om är hemligheten att du ska dricka mycket vatten både innan och under träningspasset. En vätskefylld muskelcell är en anabol muskelcell.

Hoppas detta gav dig en lite större inblick i vad en pre-workout är och att du har förstått att du behöver inte lägga ner massa pengar på något som kanske inte fungerar.

Min favorit pre-workout är några koppar kaffe, mitt BCAA, riskakor med honung och ibland toppar jag med 5 g kreatin.

Vad är din favorit?

//Tobias

5 kommentarer:

  1. Fint inlägg Tobbe! Dricker själv EAA tillsammans med lite snabba kolhydrater innan och under träningspasset. Direkt efter passet blir det kolhydrater och vassle + kasein protein. Borde jag byta till BCAA istället för EAA innan och under passet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket charlie :), fördelen med EAA är att det är betydligt snabbare än BCAA och innehåller inte bara 3 st aminosyror utan 8 st (fenylalanin, isoleucin, leucin, lysin, metionin, treonin, tryptofan och valin)så du kan fortsättningsvis fortsätta med ditt EAA :)

      Radera
  2. kram på dig Tobias! Du skriver verkligen en jättebra blogg. En polare till mig länkade den på facebook för ett tag sedan och nu följer jag din blogg varje dag efter jobbet. Kan lixom inte låta bli :-) Du skriver så bra.

    /Lina

    kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Lina, alltid roligt att det uppskattas det jag skriver :)

      Radera